Links
Rechts
Ingelogd | Burger van de gemeente Gooise Meren | 1562 |
||
Berichten | Zoals u kunt zien is Geluidregister++ volledig vernieuwd. Gebruik de knop 'Wat is nieuw' hiernaast voor een overzicht van de belangrijkste wijzigingen en nieuwe functionaliteit. |
Deze website maakt gebruik van functionele cookies (tekstbestandjes die op jouw computer worden geplaatst). Functionele cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website. Zonder deze cookies kunnen bepaalde onderdelen niet worden gebruikt.
Via Google Analytics worden op deze website (geanonimiseerd) gegevens over het bezoekgedrag verzameld. Wij gebruiken deze informatie om beslissingen te nemen over de inrichting en verbetering van onze website. Om zorgvuldige verwerking mogelijk te maken hebben we een bewerkersovereenkomst met Google gesloten, het laatste octet van het IP-adres gemaskeerd, en alle mogelijkheden die Google aanbiedt om 'gegevens met Google te delen' uitgezet. |
U kunt kiezen uit diverse achtergrond kaartlagen. Momenteel zijn de volgende lagen beschikbaar:
Klik op 'Meer' van een achtergrondkaartlaag voor aanvullende informatie.
Het aanbod van achtergrond kaartlagen zal in de loop van de tijd worden uitgebreid/aangepast.
Herkomst
ProRail AssetManagement InfraDataCenter (infrainformatie@prorail.nl)
Algemeen
Intern ProRail is visualisatie van data middels RailMaps gewaarborgd. Een deel van de mapservices uit RailMaps wordt extern ontsloten zoals deze aangeboden mapservice. Dit heeft als voordeel dat externe gebruikers zonder RailMaps dezelfde informatie getoond krijgen als gebruikes van RailMaps. Het gaat hier om een beperkt deel van de data in beheer bij ProRail. Overige datasets kan of mag ProRail om diverse redenen niet extern beschikbaar stellen.
ProRail levert deze services as-is. Dat wil zeggen, er wordt geen garantie gegeven op het bestaan ervan, op naamgeving, inhoud, visualisatie, actualiteit en ondersteuning. ProRail geeft geen garantie op het (juist) weergeven van de data in welke viewer dan ook. Voor vragen en opmerkingen kunt u mailen naar geo.cartografie@prorail.nl.
Deze mapservice kunt u gebruiken als ondergrond of verder ingezoomd als detail overzicht voor de locatie van objecten. De datasets worden jaarlijks geüpdatet.
Copyright
Deze mapservice mag met bronvermelding vrijelijk gebruikt worden. Er zijn geen gebruiksrestricties.
Het Actueel Hoogtebestand Nederland (AHN) is de digitale hoogtekaart voor heel Nederland. Het bevat gedetailleerde en precieze hoogtegegevens met gemiddeld tien hoogtemetingen per vierkante meter. AHN is een samenwerking van de provincies, Rijksoverheid en de waterschappen.
De hoogte wordt gemeten met laseraltimetrie: een techniek waarbij een vliegtuig met een laserstraal het aardoppervlak aftast. De meting van de looptijd van de laserreflectie en van de stand en positie van het vliegtuig geven samen een heel nauwkeurig resultaat.
De AHN datasets zijn beschikbaar als Open Data en verwijzen naar het meest actuele AHN bestand.
Home: de pagina herladen (uw laatst opgeslagen instellingen worden gebruikt) | |
Achtergrond: achtergrondkaartlagen, Luchtfoto's ProRail en het AHN | |
Kaartlagen: de beschikbare kaartlagen, verdeeld over sorteerbare groepen | |
Zoeken: zoek op plaats, straat en adres | |
Tools: o.a. meten, kaart exporteren | |
Informatie over object(en): voor een aantal kaartlagen is van getoonde objecten meer informatie op te vragen. Deze informatie verschijnt wanneer op één of meerdere objecten in de kaart geklikt wordt | |
Website weergeven in volledig scherm (gebruik ESC om volledig scherm te verlaten) | |
Terug naar het zoomniveau dat bij het opstarten was geladen | |
Informatie over deze website |
U kunt het kaartbeeld verschuiven door de linkermuisknop ingedrukt te houden en tegelijk de muis in de gewenste richting te verplaatsen. U kunt in- en uitzoomen met behulp van uw muiswiel. U kunt inzoomen op een specifieke locatie door tegelijk de SHIFT-knop en de linkermuisknop ingedrukt te houden en met uw muis in de kaart een rechthoek te trekken. U kunt ook inzoomen door een locatie (woonplaats, postcode of straat) in te voeren, wanneer u links van de kaart op het vergrootglas klikt.
Blootstelling aan geluid kan de gezondheid en/of de kwaliteit van leven beïnvloeden. Geluid veroorzaakt vooral hinder en slaapverstoring. Ook kan het via stressreacties leiden tot een verhoogde bloeddruk en hart- en vaatziekten. Op grond van de Wet milieubeheer is de gemeente verplicht om de blootstelling aan omgevingslawaai regelmatig te inventariseren en haar inwoners hierover voor te lichten. Dit moet gebeuren op basis van de geluidbelastingkaarten.
Bij ‘Bron en periode’ kunt u kiezen welke geluidcontouren u wilt zien. Bij de keus voor 'Etmaal' krijgt u de jaargemiddelde geluidbelasting te zien. Geluidniveaus in de avond- (tussen 19 en 23 uur) en de nachtperiode (tussen 23 en 7 uur) worden doorgaans hinderlijker bevonden dan geluidniveaus in de dagperiode (tussen 7 en 19 uur). Daarom worden de geluidniveaus in de avond- en nachtperiode bij de berekening van de jaargemiddelde geluidbelasting verhoogd met een toeslag van respectievelijk 5 en 10 dB. Nadat de geluidniveaus per periode bekend zijn, worden deze (inclusief de toeslagen) energetisch gemiddeld. Dit betekent dat de duur van elke periode ook wordt meegewogen bij de bepaling van de geluidbelasting. Bij de keuze voor 'Nacht' krijgt u de jaargemiddelde geluidbelasting te zien die 's nachts (tussen 23.00 en 07.00 uur) optreedt. De geluidbelasting geldt op 4 meter hoogte boven het maaiveld.
In plaats van geluidcontouren kunt u ook de bebouwing afbeelden. Woningen, appartementengebouwen, scholen, ziekenhuizen, ligplaatsen voor woonboten en standplaatsen voor woonwagens zijn dan ingekleurd op basis van de hoogst berekende geluidbelasting op de gevels. De geluidbelasting geldt op 4 meter hoogte boven het maaiveld.
De geluidbelasting is berekend met behulp van een computermodel. In de berekeningen is rekening gehouden met heel veel omstandigheden die van invloed zijn op de geluidbelasting, zoals de hoeveelheid verkeer die op een weg rijdt, de eigenschappen van de bodem, de eventuele aanwezigheid van geluidschermen, enzovoort. Met de berekening wordt de situatie in de praktijk gesimuleerd. Vandaar dat de getoonde waarden van de geluidbelasting kunnen afwijken van werkelijke waarden. Verder geldt dat in de contouren ook de effecten van reflecties tegen de gevels verwerkt zijn. Als u de geluidbelasting van een gebouw opvraagt, krijgt u het invallende geluidniveau op de gevel te zien. Daardoor kan een gebouw op basis van de contouren een ogenschijnlijk hogere geluidbelasting ondervinden.
Bij een gelijke geluidbelasting verschilt de hinderlijkheid per geluidbronsoort. Bij het bepalen van de totale geluidbelasting is per beoordelingslocatie rekening gehouden met de hinderlijkheid van de aanwezige geluiden. Dit niveau is bepaald volgens de methode die beschreven is in bijlage 1 van het Reken- en meetvoorschrift geluid 2012. In 2011 en 2016 is de totale geluidbelasting uitgedrukt in een niveau van wegverkeergeluid dat evenveel hinder veroorzaakt als het geluid vanwege alle bronnen bij elkaar. In 2021 is eerst bepaald wat de dominante bron is. Vervolgens is de totale geluidbelasting uitgedrukt in een niveau van die bron dat evenveel hinder veroorzaakt als het geluid vanwege alle bronnen bij elkaar.
De kaartlaag ‘Geluidbelasting 2011 en 2016’ is ook beschikbaar. De daarin gegeven geluidbelasting kan niet direct vergeleken worden met de geluidbelasting in de kaartlaag ‘Geluidbelasting 2021’. Dat komt doordat de rekenmethode verschillend is. De nieuwe kaarten zijn berekend met rekenmethode ‘CNOSSOS’ en de oude kaarten met rekenmethode SRM2. De wijziging van de rekenmethode is het gevolg van Europese wet- en regelging.
Aan de kaarten kunnen geen rechten ontleend worden. De geluidbelasting is indicatief. De zoekresultaten op straat- en postcodeniveau zijn afkomstig van PDOK. Het is mogelijk dat uw straat of postcode niet wordt gevonden of onjuist wordt gelokaliseerd.
Voor diverse gebouwen kan de geluidbelasting worden opgevraagd. Op basis van de verblijfsfunctie conform de Basisregistratie Adressen en Gebouwen is bepaald of een gebouw geluidgevoelig is. Alle gebouwen met een woon-, zorg- en/of onderwijsfunctie zijn als geluidgevoelig aangemerkt. Woonboten en woonwagens zijn ook als geluidgevoelige objecten beschouwd. Aan de aanduiding of een object geluidgevoelig is, kunnen voor bestemmingsplannen geen rechten ontleend worden.
Home: de pagina herladen (uw laatst opgeslagen instellingen worden gebruikt) | |
Achtergrond: achtergrondkaartlagen, Luchtfoto's ProRail en het AHN | |
Kaartlagen: de beschikbare kaartlagen, verdeeld over sorteerbare groepen | |
Zoeken: zoek op plaats, straat en adres | |
Tools: o.a. meten, kaart exporteren | |
Informatie over object(en): voor een aantal kaartlagen is van getoonde objecten meer informatie op te vragen. Deze informatie verschijnt wanneer op één of meerdere objecten in de kaart geklikt wordt | |
Website weergeven in volledig scherm (gebruik ESC om volledig scherm te verlaten) | |
Terug naar het zoomniveau dat bij het opstarten was geladen | |
Informatie over deze website |
U kunt het kaartbeeld verschuiven door de linkermuisknop ingedrukt te houden en tegelijk de muis in de gewenste richting te verplaatsen. U kunt in- en uitzoomen met behulp van uw muiswiel. U kunt inzoomen op een specifieke locatie door tegelijk de SHIFT-knop en de linkermuisknop ingedrukt te houden en met uw muis in de kaart een rechthoek te trekken. U kunt ook inzoomen door een locatie (woonplaats, postcode of straat) in te voeren, wanneer u links van de kaart op het vergrootglas klikt.
Blootstelling aan geluid kan de gezondheid en/of de kwaliteit van leven beïnvloeden. Geluid veroorzaakt vooral hinder en slaapverstoring. Ook kan het via stressreacties leiden tot een verhoogde bloeddruk en hart- en vaatziekten. Op grond van de Wet milieubeheer is de gemeente verplicht om de blootstelling aan omgevingslawaai regelmatig te inventariseren en haar inwoners hierover voor te lichten. Dit moet gebeuren op basis van de geluidbelastingkaarten.
Bij ‘Bron en periode’ kunt u kiezen welke geluidcontouren u wilt zien. Bij de keus voor 'Etmaal' krijgt u de jaargemiddelde geluidbelasting te zien. Geluidniveaus in de avond- (tussen 19 en 23 uur) en de nachtperiode (tussen 23 en 7 uur) worden doorgaans hinderlijker bevonden dan geluidniveaus in de dagperiode (tussen 7 en 19 uur). Daarom worden de geluidniveaus in de avond- en nachtperiode bij de berekening van de jaargemiddelde geluidbelasting verhoogd met een toeslag van respectievelijk 5 en 10 dB. Nadat de geluidniveaus per periode bekend zijn, worden deze (inclusief de toeslagen) energetisch gemiddeld. Dit betekent dat de duur van elke periode ook wordt meegewogen bij de bepaling van de geluidbelasting. Bij de keuze voor 'Nacht' krijgt u de jaargemiddelde geluidbelasting te zien die 's nachts (tussen 23.00 en 07.00 uur) optreedt. De geluidbelasting geldt op 4 meter hoogte boven het maaiveld.
In plaats van geluidcontouren kunt u ook de bebouwing afbeelden. Woningen, appartementengebouwen, scholen, ziekenhuizen, ligplaatsen voor woonboten en standplaatsen voor woonwagens zijn dan ingekleurd op basis van de hoogst berekende geluidbelasting op de gevels. De geluidbelasting geldt op 4 meter hoogte boven het maaiveld.
De geluidbelasting is berekend met behulp van een computermodel. In de berekeningen is rekening gehouden met heel veel omstandigheden die van invloed zijn op de geluidbelasting, zoals de hoeveelheid verkeer die op een weg rijdt, de eigenschappen van de bodem, de eventuele aanwezigheid van geluidschermen, enzovoort. Met de berekening wordt de situatie in de praktijk gesimuleerd. Vandaar dat de getoonde waarden van de geluidbelasting kunnen afwijken van werkelijke waarden. Verder geldt dat in de contouren ook de effecten van reflecties tegen de gevels verwerkt zijn. Als u de geluidbelasting van een gebouw opvraagt, krijgt u het invallende geluidniveau op de gevel te zien. Daardoor kan een gebouw op basis van de contouren een ogenschijnlijk hogere geluidbelasting ondervinden.
Bij een gelijke geluidbelasting verschilt de hinderlijkheid per geluidbronsoort. Bij het bepalen van de totale geluidbelasting is per beoordelingslocatie rekening gehouden met de hinderlijkheid van de aanwezige geluiden. Dit niveau is bepaald volgens de methode die beschreven is in bijlage 1 van het Reken- en meetvoorschrift geluid 2012. In 2011 en 2016 is de totale geluidbelasting uitgedrukt in een niveau van wegverkeergeluid dat evenveel hinder veroorzaakt als het geluid vanwege alle bronnen bij elkaar. In 2021 is eerst bepaald wat de dominante bron is. Vervolgens is de totale geluidbelasting uitgedrukt in een niveau van die bron dat evenveel hinder veroorzaakt als het geluid vanwege alle bronnen bij elkaar.
De kaartlaag ‘Geluidbelasting 2011 en 2016’ is ook beschikbaar. De daarin gegeven geluidbelasting kan niet direct vergeleken worden met de geluidbelasting in de kaartlaag ‘Geluidbelasting 2021’. Dat komt doordat de rekenmethode verschillend is. De nieuwe kaarten zijn berekend met rekenmethode ‘CNOSSOS’ en de oude kaarten met rekenmethode SRM2. De wijziging van de rekenmethode is het gevolg van Europese wet- en regelging.
Aan de kaarten kunnen geen rechten ontleend worden. De geluidbelasting is indicatief. De zoekresultaten op straat- en postcodeniveau zijn afkomstig van PDOK. Het is mogelijk dat uw straat of postcode niet wordt gevonden of onjuist wordt gelokaliseerd.
Voor diverse gebouwen kan de geluidbelasting worden opgevraagd. Op basis van de verblijfsfunctie conform de Basisregistratie Adressen en Gebouwen is bepaald of een gebouw geluidgevoelig is. Alle gebouwen met een woon-, zorg- en/of onderwijsfunctie zijn als geluidgevoelig aangemerkt. Woonboten en woonwagens zijn ook als geluidgevoelige objecten beschouwd. Aan de aanduiding of een object geluidgevoelig is, kunnen voor bestemmingsplannen geen rechten ontleend worden.
Home: de pagina herladen (uw laatst opgeslagen instellingen worden gebruikt) | |
Achtergrond: achtergrondkaartlagen, Luchtfoto's ProRail en het AHN | |
Kaartlagen: de beschikbare kaartlagen, verdeeld over sorteerbare groepen | |
Zoeken: zoek op plaats, straat en adres | |
Tools: o.a. meten, kaart exporteren en rekenblad spoor | |
Informatie over object(en): de attributen tabel van de geklikte lagen | |
Opslaan: instellingen opslaan | |
Website weergeven in volledig scherm (gebruik ESC om volledig scherm te verlaten) | |
Terug naar uw initiële kaartbeeld | |
Uitloggen | |
Informatie over deze website |